My father got sick by the news of my quitting the job I was doing though
I assured him of my reason and repeatedly requested him not to be
worried. But he was so impatient. In fact, he was in tumultuous state of
mind thinking that I might quit the job as most of the stupid and
geniuses do in their career. He was so desperate to travel a long path
to come to see me and make me convinced against my will. He insisted
that I have to be in where I am now. It is twenty fourth jobs that
I got though I didn’t join all but one that I started at the very
inception of my career that was teaching. I opted for teaching as I was
highly inspired by my teachers and my uncles from my boyhood. It is why I
didn’t appear for interview in 25th BCS in spite of successfully
completing long procedures of facing interview board, because I thought I
would, only, become a teacher whether I was in college or university or
abroad. But I didn’t remember a very popular adage, “man proposes God
disposes.” Being a teacher I taught around eleven years in different
govt. colleges where I found little scope for teaching. I learned that
teaching is neither all about teacher nor all about class lectures. From
the morning to evening, sometimes till eleven PM, I spent at colleges
and took more classes than it was in my scheduled routine and had done
official task, more than what a dozen of my colleagues used to do
collectively. Investing all of the skills I acquired with full of my
élan vital, I failed to produce a student of the kind I wanted to see,
who would be at least studious let alone would have love for knowledge.
But what I found was addiction, a kind of mania for inflated grade or
GPA. It frustrated me but I was hopeful like a utopian. In fact, I was
and still now, live in utopian world of dream to make others go forward
at the expense of mine. I waited a year, second, third .. thus around
eleventh years to become assistant professor while my students were
going to become associate professor at university. Perils didn’t end
there; my juniors become my boss only because he was from a subject
other than mine. It appears so parochial to think only of promotion. I
was in unrest to communicate others verbally or through writings,
especially those whom I love most, the students, colleagues, friends,
even general peoples. I sought windows to see and take breaths. I was in
need of freedom, freedom to write, freedom to speak but I found myself
in nothing but slavery. I was just a traditional teacher who wanted to
become an organic one. I tried and consequently impelled to change my
track keeping my principles and vision intact. I wanted to create new
meaning of my life. It was only freedom I could enjoy. I didn’t like to
bury myself in books alone like Professor Mustaque Ahmed, once who said
me that he refrained from talking to his wife for twenty five years at a
stretch making him completely buried in thousands of books.
সরওয়ার কামাল শিক্ষাক্ষেত্রে বাংলাদেশের উল্লেখযোগ্য সাফল্য রয়েছে। সামাজিক উন্নয়ন সূচকেও বাংলাদেশের অবস্থান প্রতিবেশি দেশগুলোর তুলনায় ভালো, যা সম্পর্কে প্রশংসা করে বিখ্যাত অর্থনীতিবিদ অমর্ত্য সেন প্রবন্ধ লিখেছেন “ ল্যানসেট ” নামক মেডিক্যাল জার্নালে। কিন্তু এতে আমাদের বগল বাজিয়ে আত্মতৃপ্তিতে ভোগার অবকাশ নেই। কারণ শিক্ষার্থী ঝরে পড়া এবং বিজ্ঞান শিক্ষা সংকুচিত হয়ে পড়া আমাদের সামনে নতুন চ্যালেঞ্জ হিসেবে আবির্ভুত হয়েছে। শিক্ষার্থী ঝরে পড়ার কারণে আমাদের শিক্ষার মূল লক্ষ্যগুলো হাসিল হচ্ছে না, যার একটি হলো সবার জন্য সমান সুযোগ সৃষ্টি করা, অপরটি হলো শিক্ষাক্ষেত্রে রাষ্ট্রীয় প্রণোদনার ন্যায্য বণ্টন নিশ্চিত করা। অর্থাৎ সব শিশুই যাতে সরকারের সুযোগ ব্যবহার করে উন্নত জীবনের সন্ধান করতে পারে, তার শতভাগ নিশ্চয়তা প্রদান করা সম্ভব হচ্ছে না। শিক্ষার্থী ঝরে পড়ার বিভিন্ন কারণ রয়েছে, তার মধ্যে বিভিন্ন স্তরের শিক্ষার ক্ষেত্রে ভিন্ন ভিন্ন কারণ রয়েছে। প্রাথমিক পর্যায়ে শিক্ষার্থী ঝরে পড়ার প্রধান কারণ দারিদ্র্য ও অপুষ্টি বা স্বাস্থ্যহীনতা । মাধ্যমিক পর্যায়েও শিক্ষার্থী ঝরে পড়ার ক্ষেত্রে দারিদ্র্য সমস্যার ...
Comments